Skargę na FSC Polska złożyły trzy organizacje pozarządowe będące członkami Izby Przyrodniczej FSC Polska:
-Klub Przyrodników
-Komitet Ochrony Orłów
-Pracownia na rzecz Wszystkich Istot oddział Podlaski
Prywatny Blog to nie miejsce na wyciąganie wewnętrznych problemów Związku, nie mniej jednak przytoczę tutaj niektóre dokumenty rozjaśniające sprawę oraz własną krótką analizę zmian jakie zaszły w jakości Zasad, Kryteriów i Wskaźników na przełomie lat 2005- 2013- do osobistej interpretacji przez czytelników bloga.
Na początek stanowiska organizacji pozarządowych:
Pracownia na rzecz Wszystkich Istot
FSC (Forest Stewardship Council) jest najbardziej rozpoznawalną organizacją o światowym zasięgu, zajmującą się tworzeniem i wdrażaniem standardów zrównoważonego i odpowiedzialnego użytkowania zasobów ekosystemów leśnych naszej planety. Ponad 70% powierzchni leśnej naszego kraju posiada certyfikat FSC wymagany przez znaczących odbiorców drewna, takich jak IKEA.
Z dniem 30 grudnia 2014 r. FSC International zawiesiło ze skutkiem natychmiastowym licencję dla biura FSC Polska. Była to reakcja na uwagi o nieprawidłowościach w zarządzaniu tą jednostką sygnalizowane przez Pracownię na rzecz Wszystkich Istot, Komitet Ochrony Orłów, Klub Przyrodników oraz inne organizacje ekologiczne reprezentujące Izbę Przyrodniczą w FSC Polska. Zdominowanie Izby Przyrodniczej przez organizacje lojalne wobec Lasów Państwowych (Jazda Leśna, Polski Związek Łowiecki, Stowarzyszenie Ruchu Obrony Lasów Polskich, Polskie Towarzystwo Leśne) skutecznie uniemożliwiało w ostatnich latach konstruktywną pracę Izby, a w szczególności dostosowanie krajowego Statutu i Standardów FSC do dokumentów międzynarodowych. Choć biuro FSC Polska powołano już w 2001, do dziś nie posiada ono statutu zgodnego ze statutem światowego FSC.
Zawieszenie licencji dla FSC Polska potrwa do czasu wyeliminowania zgłaszanych nieprawidłowości. Ma się to odbyć na zasadzie porozumienia wszystkich zainteresowanych stron oraz przyjęcia prawidłowo sporządzonego Statutu uwzględniającego standardy międzynarodowe FSC, jak i prawo krajowe.
Polska pod względem wskaźnika lasów podlegających certyfikacji FSC (ponad 70% pow. leśnej) w Europie nie ma sobie równych. Kraj nasz pozostawia w tyle państwa Europy Zachodniej takie jak: Niemcy, Austria, Norwegia i Finlandia, które mają mniej niż 10% certyfikowanych lasów. Certyfikat FSC jest szanowanym i uznawanym na świecie znakiem jakości gwarantującym klientom produkty pochodzące z gospodarki leśnej o wysokiej jakości, przy jednoczesnym przestrzeganiu wysokich standardów dotyczących praw pracowniczych, udostępniania lasów w celach rekreacyjnych i wypoczynkowych oraz zachowaniu walorów przyrodniczych. Dlatego też Stowarzyszenie Pracownia na rzecz Wszystkich Istot, Komitet Ochrony Orłów oraz WWF Polska wyrażają zainteresowanie i gotowość do udziału w pracach nad poprawieniem funkcjonowania polskiego biura FSC, przywróceniem jego transparentności i wyeliminowaniem nieprawidłowości, jakie miały w nim miejsce.
WWF Polska
Władze FSC International zawiesiły akredytację dla biura FSC Polska. Jest to związane z nieprawidłowościami w funkcjonowaniu FSC Polska, zgłaszanymi od wielu miesięcy przez organizacje pozarządowe będące członkami Izby Przyrodniczej FSC Polska. Zawieszenie akredytacji stawia pod znakiem zapytania przyszłość certyfikacji FSC w Polsce, która warunkuje zbyt drewna dużym odbiorcom- informują WWF Polska, Pracownia na Rzecz Wszystkich Istot i Komitet Ochrony Orłów.
FSC (Forest
Stewardship Council) jest najbardziej rozpoznawalną organizacją o światowym
zasięgu, zajmującą się tworzeniem i wdrażaniem standardów zrównoważonego
i odpowiedzialnego użytkowania zasobów ekosystemów leśnych naszej planety.
Ponad 70% powierzchni leśnej naszego kraju posiada certyfikat FSC
wymagany przez znaczących odbiorców drewna, takich jak IKEA.
Z dniem 30 grudnia 2014 roku FSC International zawiesiło ze skutkiem natychmiastowym licencję dla biura FSC Polska. Była to reakcja na uwagi o nieprawidłowościach w zarządzaniu tą jednostką sygnalizowane przez Pracownię na rzecz Wszystkich Istot, Komitet Ochrony Orłów, Klub Przyrodników oraz inne organizacje ekologiczne reprezentujące Izbę Przyrodniczą w FSC Polska. Zdominowanie Izby Przyrodniczej przez organizacje lojalne wobec Lasów Państwowych (Jazda Leśna, Polski Związek Łowiecki, Stowarzyszenie Ruchu Obrony Lasów Polskich, Polskie Towarzystwo Leśne) skutecznie uniemożliwiało w ostatnich latach konstruktywną pracę Izby, a w szczególności dostosowanie krajowego Statutu i Standardów FSC do dokumentów międzynarodowych. Choć biuro FSC Polska powołano już w 2001, do dziś nie posiada ono statutu zgodnego ze statutem światowego FSC.
Zawieszenie licencji dla FSC Polska potrwa do czasu wyeliminowania zgłaszanych nieprawidłowości. Ma się to odbyć na zasadzie porozumienia wszystkich zainteresowanych stron oraz przyjęcia prawidłowo sporządzonego Statutu uwzględniającego standardy międzynarodowe FSC, jak i prawo krajowe.
Polska pod względem wskaźnika lasów podlegających certyfikacji FSC (ponad 70% pow. leśnej) w Europie nie ma sobie równych. Kraj nasz pozostawia w tyle państwa Europy Zachodniej takie jak Niemcy, Austria, Norwegia i Finlandia, które mają mniej niż 10% certyfikowanych lasów. Certyfikat FSC jest szanowanym i uznawanym na świecie znakiem jakości gwarantującym klientom produkty pochodzące z gospodarki leśnej o wysokiej jakości, przy jednoczesnym przestrzeganiu wysokich standardów dotyczących praw pracowniczych, udostępniania lasów w celach rekreacyjnych i wypoczynkowych oraz zachowaniu walorów przyrodniczych. Dlatego też Pracownia na rzecz Wszystkich Istot, Komitet Ochrony Orłów oraz WWF Polska wyrażają zainteresowanie i gotowość do udziału w pracach nad poprawieniem funkcjonowania polskiego biura FSC, przywróceniem jego transparentności i wyeliminowaniem nieprawidłowości jakie miały w nim miejsce.
Z dniem 30 grudnia 2014 roku FSC International zawiesiło ze skutkiem natychmiastowym licencję dla biura FSC Polska. Była to reakcja na uwagi o nieprawidłowościach w zarządzaniu tą jednostką sygnalizowane przez Pracownię na rzecz Wszystkich Istot, Komitet Ochrony Orłów, Klub Przyrodników oraz inne organizacje ekologiczne reprezentujące Izbę Przyrodniczą w FSC Polska. Zdominowanie Izby Przyrodniczej przez organizacje lojalne wobec Lasów Państwowych (Jazda Leśna, Polski Związek Łowiecki, Stowarzyszenie Ruchu Obrony Lasów Polskich, Polskie Towarzystwo Leśne) skutecznie uniemożliwiało w ostatnich latach konstruktywną pracę Izby, a w szczególności dostosowanie krajowego Statutu i Standardów FSC do dokumentów międzynarodowych. Choć biuro FSC Polska powołano już w 2001, do dziś nie posiada ono statutu zgodnego ze statutem światowego FSC.
Zawieszenie licencji dla FSC Polska potrwa do czasu wyeliminowania zgłaszanych nieprawidłowości. Ma się to odbyć na zasadzie porozumienia wszystkich zainteresowanych stron oraz przyjęcia prawidłowo sporządzonego Statutu uwzględniającego standardy międzynarodowe FSC, jak i prawo krajowe.
Polska pod względem wskaźnika lasów podlegających certyfikacji FSC (ponad 70% pow. leśnej) w Europie nie ma sobie równych. Kraj nasz pozostawia w tyle państwa Europy Zachodniej takie jak Niemcy, Austria, Norwegia i Finlandia, które mają mniej niż 10% certyfikowanych lasów. Certyfikat FSC jest szanowanym i uznawanym na świecie znakiem jakości gwarantującym klientom produkty pochodzące z gospodarki leśnej o wysokiej jakości, przy jednoczesnym przestrzeganiu wysokich standardów dotyczących praw pracowniczych, udostępniania lasów w celach rekreacyjnych i wypoczynkowych oraz zachowaniu walorów przyrodniczych. Dlatego też Pracownia na rzecz Wszystkich Istot, Komitet Ochrony Orłów oraz WWF Polska wyrażają zainteresowanie i gotowość do udziału w pracach nad poprawieniem funkcjonowania polskiego biura FSC, przywróceniem jego transparentności i wyeliminowaniem nieprawidłowości jakie miały w nim miejsce.
Stanowisko Zarządu FSC Polska
25 listopada 2005 został przyjęty przez Walne Zebranie członków Związku Stowarzyszeń "Grupa Robocza FSC - Polska" dokument pn. "Zasady, Kryteria i Wskaźniki Dobrej Gospodarki Leśnej w Polsce".
Od tamtego czasu trwały prace nad jego modyfikacją. Ostatecznie, na dzień dzisiejszy obowiązuje pod nazwą Krajowy Standard Gospodarki Leśnej FSC w Polsce, zatwierdzony przez Komitet ds. Krajowych Standardów FSC IC w Bonn dnia 20 stycznia 2014r.
Dokument zatwierdzony 25 listopada 2005 roku został opracowany przez Grupę Roboczą FSC- Polska, Standardem z 20 stycznia 2014 zajmowała się Grupa Opracowująca Standard (GOS). Poniżej linki do standardów:
FSC Polska- standardy i publikacje
Zasady, Kryteria i Wskaźniki Dobrej Gospodarki Leśnej w Polsce
Członkowie Izby Przyrodniczej: reprezentujący wartości przyrodnicze, propagujący ekologizację gospodarki leśnej oraz dbający o forsowanie interesu przyrody w trakcie zatwierdzania uchwał na Walnych Zebraniach oraz tworzenia, udoskonalania oraz modyfikacji Krajowego Standardu
Organizacje
przyrodnicze
w Izbie Przyrodniczej
|
Organizacje
leśne i łowieckie w Izbie Przyrodniczej
|
Fundacja Dziedzictwo Przyrodnicze
|
Federacja Stowarzyszeń Naukowo Technicznych NOT
|
Fundacja Na Straży Przyrody im. profesora Adama
Wodziczki
|
Instytut Badawczy Leśnictwa
|
Klub Przyrodników
|
Koło Łowieckie Cietrzew
|
Komitet Ochrony Orłów
|
Koło Łowieckie „Darz Bór” obwód 81
|
Liga Ochrony Przyrody – Zarząd Główny
|
Koło Łowieckie „Knieja nr 9”
|
Mazurskie Stowarzyszenie Ekologiczno-Kulturalne
„Wataha”
|
Koło Łowieckie „Krzyżówka”
|
Natural Forest Foundation
|
Koło Łowieckie nr 3 „Lis”
|
Polski Klub Ekologiczny – Okręg Wielkopolski
|
Koło Łowieckie „Szarak”
|
Pracownia na rzecz Wszystkich Istot – Białystok
|
Wojskowe Koło Łowiecke „Dąb”
|
Pracownia na rzecz Wszystkich Istot – Bystra
|
Koło Pszczelarzy Kamianna
|
Stowarzyszenie „Ekorozwój
i Ochrona Lasów”
|
Polskie Stowarzyszenie Taksatorów Leśnych
|
Stowarzyszenie Lubuski Krajobraz Kulturowy
|
Polskie Towarzystwo Leśne
|
Stowarzyszenie na rzecz wspierania bioróżnorodności
„MATECZNIK”
|
Stowarzyszenie Inżynierów
i Techników
Leśnictwa i Drzewnictwa, Oddział w Lublinie
|
Stowarzyszenie Przyrodników „Ostoja Pomorska”
|
Stowarzyszenie Inżynierów
i Techników Leśnictwa i Drzewnictwa Zarząd Główny
|
Stowarzyszenie Ziemia Zaborska
|
Stowarzyszenie „Leśna Jazda”
|
Towarzystwo Ekologiczno-Kulturalne w Bobolicach
|
Stowarzyszenie Ruch Obrony Lasów Polskich
|
WWF Polska
|
|
Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie –
Wydział Leśny
|
|
Uniwersytet Przyrodniczy
w Poznaniu – Wydział Leśny
|
|
Uniwersytet Rolniczy
w Krakowie -
Wydział Leśny
|
Poniżej "brudnopis" ze zmianami jakie dokonały się w jakości "Zasady 6- Oddziaływanie na środowisko" będącej częścią Krajowego Standardu Odpowiedzialnej Gospodarki Leśnej
2005 kryterium
|
2005 wskaźnik
|
2013 kryterium
|
2013 wskaźnik
|
6.1.
Należy dokonać pełnej
oceny oddziaływania
planowanych
i
prowadzonych
prac leśnych
na
środowisko i uwzględnić
ją w
systemie
gospodarowania,
stosowanie
do skali oraz intensywności
działań gospodarczych jak i
do stopnia unikalności
zasobów, na które
wywierany
jest ten wpływ.
Wpływ prac leśnych
powinien
być oceniony
zarówno
na poziomie całego
krajobrazu
jak i z
perspektywy
danego
obszaru,
na którym
bezpośrednio
prowadzi się
działania
gospodarcze.
Ocena
oddziaływania na
środowisko
powinna być
dokonana
zanim podjęte
zostaną działania zakłócające
stan tego środowiska.
|
6.1.1.Podczas planowania działań gospodarczych w lesie wykonuje się ocenę ich wpływu
na środowisko, która odbywa się na etapie planowania i przed podjęciem
działań gospodarczych w lesie. W planach uwzględnia się odpowiednie środki
łagodzące negatywne skutki działań gospodarczych.
|
6.1Ocena oddziaływania gospodarki leśnej na
środowisko jest
przeprowadzana w
sposób odpowiedni do jej rozmiaru, intensywności oraz do stopnia unikalności
zasobów, na które wywierany jest ten wpływ. Ocena wpływu gospodarki leśnej jest
prowadzona w kontekście całego krajobrazu jak również z uwzględnieniem danego
obszaru, na którym bezpośrednio prowadzi się działania gospodarcze. Ocena
oddziaływania na środowisko jest opracowana zanim podjęte zostaną działania potencjalnie zakłócające
stan tego środowiska na etapie sporządzania odnośnych planów.
|
6.1.1.Podczas planowania działań gospodarczych w lesie uwzględnia się ocenę ich
wpływu na środowisko, która odbywa się na etapie planowania i przed
podjęciem działań gospodarczych w lesie. Ocena uwzględnia wszelkie
opublikowane opracowania specjalistyczne
6.1.2. W planach uwzględnia się
odpowiednie środki łagodzące negatywne skutki działań gospodarczych
|
6.1.2.W terenie stosuje się środki
mające na celu zmniejszenie
negatywnego wpływu na środowisko
działań gospodarczych w
lesie, np. wilgotne typy gleb powinny
być traktowane ze
szczególną troską by uniknąć ich
uszkodzenia,
Sposób prowadzenia operacji (również
czas rozpoczęcia i
zakończenia w danym roku) powinien
uwzględniać lokalne
warunki przyrodnicze (typ
uwilgotnienia siedliska,
|
6.1.3.W terenie stosuje się środki
mające na celu zmniejszenie lub wyeliminowanie negatywnego wpływu działań
gospodarczych na środowisko leśne w wilgotnych typach siedliskowych lasu
6.1.4Wilgotne, bagienne i łęgowe typy
siedliskowe lasu (i ich wyżynne i górskie odpowiedniki) są traktowane ze
szczególną troską, polegającą na minimalizowaniu uszkodzeń gleb oraz unikaniu
zaburzania stosunków wodnych.
6.1.6 Sposób prowadzenia operacji (również czas rozpoczęcia i
zakończenia w danym roku), uwzględnia lokalne warunki przyrodnicze oraz typ
uwilgotnienia siedliska.
6.1.5Prace leśne prowadzi się zgodnie
z prawem ochrony przyrody (patrz aneks nr 1).
6.1.7.
Działania gospodarcze w lesie w okresie lęgów ptaków respektują przepisy
obowiązującego prawa w tym zakresie.
|
||
6.1.3.Organizacje prowadzące
działania gospodarcze w lasach o dużej i
średniej powierzchni: istnieje
udokumentowana procedura
przeprowadzania oceny wpływu na
środowisko przed inwestycją
prowadzoną na terenach leśnych jak
budowa nowych dróg, remont
istniejących,
|
|||
6.1.4. Organizacje prowadzące
działania gospodarcze w lasach o
niewielkiej powierzchni lub niskiej
intensywności użytkowania:
ocena wpływu na środowisko odbywa się
przed podjęciem tych
działań gospodarczych w lesie lub
innych działań, które mogą
zakłócić normalne funkcjonowanie
lasu. Chodzi tu m.in. o budowę
i renowację nowych
dróg.
|
6.1.8 Zarządzający lasami o
niewielkiej powierzchni lub niskiej intensywności użytkowania: ocena wpływu
na środowisko odbywa się przed podjęciem działań gospodarczych w lesie lub
podjęciem działań, które mogą w inny sposób zakłócić normalne funkcjonowanie
lasu (budowa, renowacja drogi i inne), zgodnie z obowiązującym prawem ochrony
środowiska.
|
||
6.1.5 Dokonuje się oceny i
kontroli oddziaływania na środowisko
środków technicznych, służących do
obróbki i produkcji w
miejscu pozyskiwania surowca (np.
odpady, wpływ maszyn do
obróbki, znajdujących się na danym
obszarze).
|
6.1.9. Dokonuje się oceny i kontroli uszkodzeń
drzewostanu oraz gleby przez środki techniczne służące do pozyskiwania i
zrywki drewna na
obszarach podlegających zabiegom pielęgnacyjnym i zrębowym.
6.1.10. Dopuszczalne są uszkodzenia
drzew, ale szkody te są minimalizowane.
6.1.11. Uszkodzenia drzew ponad
przyjęty próg, spowodowane na etapie prac leśnych są opisane przy odbiorze
prac.
6.1.12. Zarządzający sporządza
udokumentowaną ocenę oddziaływania na środowisko planowanej gospodarki
leśnej.
6.1.13. Zarządzający sporządza
udokumentowaną ocenę odziaływania na środowisko prowadzonej działalności
przetwórczej na obszarach leśnych.
|
||
6.2. Ochronie
podlegać będą
rzadkie
i zagrożone
wyginięciem
gatunki flory i
fauny
oraz ich siedliska
strefy
ochronne stosownie do
skali i
intensywności
gospodarki
leśnej oraz
unikalności
zagrożonych
zasobów.
Należy
kontrolować
niewłaściwie i
nielegalnie
prowadzone
łowiectwo,
rybołówstwo,
łapanie
zwierząt
i zbieractwo.
|
6.2.1.Organizacje prowadzące
działania gospodarcze w lasach dużych
posiadają wiarygodnie rozpoznane,
skatalogowane
i skartowane
stanowiska zagrożonych
i rzadkich gatunków lub ekosystemów
na
terenie prowadzenia działań, oraz
realizują odnośne plany
ochrony.
|
6.2 Ochronie podlegają rzadkie i zagrożone gatunki
oraz ich siedliska. Strefy ochronne i powierzchnie chronione są utworzone,
odpowiednio do zakresu i intensywności gospodarki leśnej oraz unikalności
zasobów podlegających zabiegom gospodarczym. Nieprawidłowo prowadzona
gospodarka łowiecka, rybactwo, odłowy zwierząt i zbieractwo powinny podlegać
zwalczaniu.
|
Zarządzający lasami o dużych powierzchniach
gromadzą i
korzystają z rozpoznanych, skatalogowanych i zaznaczonych na mapach stanowisk
gatunków objętych ochroną ścisłą, gatunków z czerwonej księgi, wpisanych na
oficjalne listy gatunków chronionych (patrz aneks nr 1), rzadkich siedlisk z
Załącznika 1 oraz gatunków priorytetowych z Załącznika 2 Dyrektywy
Siedliskowej UE i gatunków wymienionych w Załączniku 1 Dyrektywy Ptasiej UE i
rzadkich siedlisk z zał. 1 dyrektywy UE na terenie prowadzenia działań oraz
realizują obowiązujące plany ochrony.
|
6.2.2. Organizacje prowadzące
działania gospodarcze w lasach o
niewielkiej powierzchni lub niskiej
intensywności użytkowania
oraz średniej powierzchni są świadome
obowiązku ochrony i
chronią gatunki wpisane na oficjalne
listy gatunków chronionych,
rzeczywiście
występujące na terenie lasu (patrz 6.2.1).
|
6.2.2. Zarządzający lasami o
niewielkiej powierzchni lub niskiej intensywności użytkowania oraz średniej
powierzchni są świadomi obowiązku ochrony i chronią gatunki wpisane na
oficjalne listy gatunków chronionych, rzeczywiście występujące na terenie
lasu (patrz 6.2.1).
|
||
6.2.4. Pracownicy lub osoby
podejmujące decyzje mające wpływ na
cenne gatunki i ekosystemy znają,
rozpoznają i zauważają je w
terenie.
|
6.2.3. Pracownicy lub osoby
podejmujące decyzje mające wpływ na chronione gatunki i siedliska, znają,
rozpoznają i identyfikują je w terenie lub korzystają z wiedzy eksperckiej.
|
||
6.2.5. Działania w stanowiskach
gatunków chronionych są prowadzone
w sposób nie
zagrażający wartościom chronionym.
|
6.2.4. Działania w stanowiskach
gatunków chronionych i siedliskach chronionych są prowadzone przez
pracowników lub osoby podejmujące decyzje w sposób nie zagrażający wartościom
chronionym, z
respektowaniem przepisów prawa.
|
||
6.2.7. Naturalne i półnaturalne cenne tereny nieleśne w
obszarze leśnym
są
zachowane
|
6.2.6. Naturalne i półnaturalne chronione tereny nieleśne
w obszarze leśnym są zachowane.
|
||
6.2.8. Źródliska oraz koryta rzek i
potoków są chronione
podczas prowadzenia
prac leśnych.
|
6.2.7. Źródliska oraz koryta rzek i
potoków są chronione podczas prowadzenia prac leśnych.
|
||
6.2.9. Zarządzający podejmuje
działania w celu ograniczania, nie
współdziała i nie toleruje
niewłaściwego i nielegalnie
prowadzonego łowiectwa, rybołówstwa,
łapania zwierząt i
zbieractwa.
|
6.2.8. Zarządzający podejmuje
działania w celu wyeliminowania niewłaściwego i nielegalnie prowadzonego
łowiectwa, rybactwa, odłowu zwierząt i zbieractwa.
|
||
6.2.9. Strefy ochronne, w których
głównym celem zarządzania jest ochrona bioróżnorodności, powinny być
zidentyfikowane i zaznaczone na mapach
6.2.10. Wymaga się wyznaczenia stref
ochronnych i powierzchni ochronnych w celu maksymalizacji ich wpływu na zachowanie
i ochronę bioróżnorodności w zależności od ich wielkości (np. poprzez
tworzenie korytarzy ekologicznych, chronionych mokradeł, utrzymanie
powierzchni naturalnych). Rozmiar i położenie stref ochronnych i powierzchni
ochronnych są odpowiednie dla zapewnienia ciągłej obecności rzadkich i
zagrożonych gatunków (patrz wskaźnik 6.2.1. i aneks nr 1) oraz ekosystemów
referencyjnych (patrz kryterium 6.4.). Łącznie powierzchnie wyznaczone dla
celów ochrony bioróżnorodności z tytułu wskaźników 6.2.10 i 6.4.1 są nie
mniejsze niż 10 % powierzchni certyfikowanej (patrz również wskaźnik nr
6.4.1).
Uwaga: strefy ochronne i powierzchnie ochronne mogą
stanowić powierzchnie nieleśne. Mogą zawierać mokradła, powierzchnie otwarte
oraz mogą spełniać różne cele (np. mogą być zlokalizowane częściowo na
zboczach podatnych na erozję, w celu ochrony zasobów wodnych). Jednakże, w
każdym przypadku, ich wyznaczenie musi być uzasadnione przede wszystkim
dążeniem do maksymalizacji ochrony bioróżnorodności w jednostce gospodarowania.
|
|||
6.3.
Funkcje i walory
ekologiczne
lasu
powinny
być
zachowywane
w
stanie
nienaruszonym,
zwiększane
lub
przywracane
poprzez:
a)
odnowienie i
sukcesję;
b)
zróżnicowanie na
poziomie
genetycznym,
gatunkowym
i
ekosystemów;
c)
naturalne cykle, które
wpływają
na
produktywność
ekosystemów leśnych
|
6.3.1. Preferuje się odnowienie naturalne oraz
proweniencje lokalnego
pochodzenia (a, b, c)
|
6.3. Funkcje i walory ekologiczne lasu są
zachowane w stanie nienaruszonym, zwiększane lub przywracane poprzez:
a) odnowienie i sukcesję,
b) zróżnicowanie na poziomie genetycznym,
gatunkowym oraz ekosystemowym,
c) poprzez naturalne cykle, które wpływają na
produktywność ekosystemów leśnych.
|
6.3.1. Przy odnowieniu lasu należy w
pierwszej kolejności wykorzystywać
istniejące już odnowienia naturalne drzew i krzewów - zgodne z celami
hodowli lasu, a także inicjować,
utrwalać i rozwijać nowe odnowienia naturalne pożądanych gatunków.
|
6.3.2. Na terenach, gdzie występują
wilgotne typy gleb preferuje
się
pozyskiwanie pojedynczych drzew lub niewielkich grup (a, b, c).
|
6.3.2. Na terenach, gdzie występują
bagienne, łęgowe i wilgotne typy siedliskowe lasu (nizinne, wyżynne i
górskie) stosuje się
rębnie dostosowane do typu siedliskowego lasu i właściwości gatunków
przewidzianych do odnowienia, prowadzące do różnicowania wiekowego i w miarę
możliwości strukturalnego.
|
||
6.3.3. Na siedliskach podmokłych w
miarę możliwości odstępuje się od użytkowania.
|
|||
6.3.3. Powierzchnia zrębów zupełnych nie przekracza 3 hektarów,
a
okres ich nawrotu
minimum 5 lat.
|
6.3.4. Powierzchnia planowych zrębów
zupełnych nie przekracza
4 hektarów, a okres ich nawrotu wynosi minimum 5 lat. Linia brzegowa
zrębu powinna mieć przebieg zatokowy, falisty lub schodkowy.
|
||
6.3.4. Trzebieże i pozyskanie drewna
będą służyć rozwojowi
drzewostanów mieszanych (a, b, c).
|
6.3.5. Trzebieże i pozyskanie drewna
będą służyć rozwojowi
drzewostanów mieszanych na odpowiednich siedliskach.
|
||
6.3.5. Naturalne elementy ekosystemów
leśnych (np. wykroty, leżanina,
martwe stojące drzewa, drzewa
dziuplaste, zamierające, gatunki
lekkonasiannych i owocowych np.
jarzębina, iwa, osika) nie są
eliminowane w wyniku
gospodarki leśnej (b, c).
|
6.3.6. Naturalne elementy ekosystemów
leśnych (np.: wykroty, leżanina, drzewa zamierające, martwe stojące drzewa,
drzewa dziuplaste, gatunki drzew i krzewów lekko nasiennych i owocodajnych,
np. jarzębina, iwa, osika) nie są eliminowane w wyniku gospodarki leśnej, jeżeli nie koliduje to z
zasadą powszechnej ochrony lasu oraz ich usuwanie nie zagraża gatunkom i
siedliskom będącym przedmiotem ustanowienia form ochrony przyrody.
|
||
6.3.5.1. Dla umożliwienia
funkcjonowania populacji dziuplaków w lesie
znajduje
się przynajmniej 200 drzew dziuplastych na 100 hektarów
powierzchni lasu. Konkretną wartość
należy ustalać w drodze
uzgodnień ze specjalistami, zależnie
od wymogów lokalnych
populacji gatunków
zależnych od drzew dziuplastych. (b)
|
6.3.7. Nie usuwa się drzew
dziuplastych, jeśli nie zagraża to bezpieczeństwu ludzi. Przed wycięciem
sprawdza się czy drzewo nie jest dziuplaste. Dba się o zapewnienie w drzewostanach obecności drzew,
w których mogą tworzyć się dziuple, na przykład pozostawiając stare
drzewa na kolejne pokolenia drzewostanu, zapewniając obecność gatunków, w
których tworzą się dziuple (np. wiąz, grab).
|
||
6.3.5.2. Zasoby drewna martwego i
rozkładającego się (zróżnicowane pod
względem ilości, formy i gatunku
podobnie jak drzewostan w
którym się znajdują) stanowią co najmniej (średnio)
5%
miąższości
oddziału. Konkretną wartość
należy ustalać w drodze
uzgodnień ze specjalistami, zależnie
od wymogów lokalnych
populacji gatunków zależnych od
zasobów drewna martwego i
rozkładającego
się.
|
6.3.8. Zarządzający lasem pozostawia
drewno martwe rozkładające się w lesie zróżnicowane pod względem formy i
gatunku (leżanina, martwe stojące drzewa). Ilość pozostawianego martwego
drewna powinna wynikać z badań naukowych uwzględniających warunki lokalne i dominującą funkcję
lasu oraz jest zróżnicowana przestrzennie (większe ilości winny znajdować się w
rezerwatach przyrody, użytkach ekologicznych, powierzchniach wyłączonych z
użytkowania i stanowiskach ksylobiontów).
6.3.9. Dla potrzeb monitoringu, do czasu opracowania
jednolitej metodyki badań i inwentaryzacji martwego drewna, należy opierać się na danych
z monitoringu zewnętrznego, uznając za poziom wyjściowy wyniki
wielkoobszarowej inwentaryzacji stanu lasów dla certyfikowanej jednostki.
6.3.10. Ilość martwego drewna różnych
form i gatunków wzrasta w wieloletnim przedziale czasowym.
|
||
6.3.5.3. Organizacje prowadzące
działania gospodarcze w lasach dużych:
fragmenty drzewostanów o minimalnej
powierzchni 5% każdego
wydzielenia i nie mniejsze niż 5 arów
pozostają nienaruszone do
naturalnej śmierci i rozkładu drewna.
(a, b, c)
|
6.3.11. Zarządzający lasami o dużych
powierzchniach: fragmenty drzewostanów, które uzyskały wiek rębności, o
minimalnej powierzchni 5% każdego bloku drzewostanów rębnych, przeznaczonych
do wycięcia w pierwszym dziesięcioleciu i nie mniejsze niż 5 arów, pozostają
nienaruszone do naturalnej śmierci i rozkładu drewna.
„Zapis
wskaźnika 6.3.11 należy interpretować w sposób następujący:
a) Wskaźnik 6.3.11 dotyczy
zrębów zupełnych i złożonych;
b) Zapis: 5% każdego bloku
drzewostanów rębnych oznacza, że nie musi to odnosić się do 5% każdej działki
zrębowej, ale może to stanowić 5% w stosunku do sumy działek zrębowych
zaplanowanych na dane dziesięciolecie;
c)
Wskaźnik nie może dotyczyć wydzieleń o powierzchni mniejszej niż 1 ha,
ponieważ niemożliwe jest uzyskanie na takiej powierzchni minimalnej
powierzchni biogrupy 5 arów”.
|
||
6.4.
Reprezentatywne
ekosystemy
w ramach
krajobrazu
należy ochraniać
w ich
stanie naturalnym oraz
zaznaczać
je na mapach,
stosownie
do zakresu działań
oraz
unikalnego charakteru
danych zasobów.
|
6.4.
W ramach danego obszaru, reprezentatywne przykłady istniejących ekosystemów są
zachowywane w stanie naturalnym, stosownie do zakresu działań gospodarczych
oraz unikalnego charakteru danych zasobów, a także zaznaczone na mapach.
|
||
6.4.1. Organizacje prowadzące
działania gospodarcze w lasach dużych
powierzchni: reprezentatywne
przykłady istniejących ekosystemów
są zachowywane w swym stanie
naturalnym. Obszar
takiej
ochrony
pokrywa co najmniej 5% całkowitej powierzchni lasu i
jest zaznaczony na
mapach.
|
6.4.1. Zarządzający lasami o dużych
powierzchniach wyznacza, zachowuje i zaznacza na mapach przykłady
istniejących w krajobrazie ekosystemów (tzw. ekosystemy referencyjne,
Representative Sample Areas). W pierwszej kolejności, jako ekosystemy
referencyjne wyznaczane
są powierzchnie w stanie naturalnym lub maksymalnie zbliżonym do naturalnego.
Takie obszary, stosownie do ich planów są pozostawione bez ingerencji w
naturalnym stanie.
|
||
6.4.2. Organizacje prowadzące
działania gospodarcze w lasach dużych
powierzchni: Wybór obszarów leśnych
objętych ochroną według
wymagań z punktu 6.4.1. będzie
prowadzony w oparciu o
rozpoznanie kluczowych walorów
biologicznych poprzez
konsultacje z organizacjami
przyrodniczymi, samorządami oraz
jednostkami naukowymi.
|
6.4.2. Zarządzający lasami dużej
powierzchni: wybór obszarów leśnych objętych ochroną według wymagań z punktu
6.4.1., będzie prowadzony w oparciu o rozpoznanie kluczowych walorów
biologicznych między innymi poprzez konsultacje z jednostkami naukowymi, organizacjami
przyrodniczymi oraz samorządami.
|
||
6.4.4. Nie pozyskuje się drewna na obszarach podlegających,
ochronie
według wymagań wskaźników 6.4.1 lub 6.4.3.
|
6.4.3. Zarządzający lasami o
niewielkiej powierzchni lub niskiej intensywności użytkowania oraz średniej
powierzchni: reprezentatywne przykłady istniejących ekosystemów rzadkich
i/lub zagrożonych podlegają ochronie w swym stanie naturalnym.
6.4.4. Nie pozyskuje się drewna na obszarach wskazanych
we wskaźnikach 6.4.1 lub 6.4.3.
|
||
6.4.5. Istniejące systemy
odwadniające nie są
utrzymywane w obszarach
chronionych.
|
6.4.5. Istniejące systemy
odwadniające nie są utrzymywane w obszarach chronionych, o ile jest to zgodne z
odpowiednim planem ochrony danego obszaru.
|
||
6.5.
Zostaną przygotowane i
wdrożone
pisemne
wytyczne,
służące
zmniejszaniu
erozji;
minimalizowaniu
szkód,
powstających
w wyniku
pozyskania
drewna, budowy
dróg oraz innych działań
mechanicznych; oraz
ochronie zasobów
wodnych.
|
6.5.6. Pozostawia się strefy ochronne
o szerokości przynajmniej dwóch
wysokości drzewostanu wzdłuż
zbiorników i cieków wodnych i
terenów otwartych, nie
użytkowane zrębami zupełnymi.
|
6.5.
Zostaną przygotowane i
wdrożone
pisemne
wytyczne,
służące
zmniejszaniu
erozji;
minimalizowaniu
szkód,
powstających
w wyniku
pozyskania
drewna, budowy
dróg
oraz innych działań
mechanicznych;
oraz
ochronie zasobów wodnych.
|
6.5.6. Pozostawia się strefy ochronne
o szerokości przynajmniej dwóch wysokości drzewostanu wzdłuż zbiorników i
cieków oraz terenów otwartych, bagien, torfowisk, źródlisk i źródeł (także
śródleśnych). Użytkowanie takich stref zrębami zupełnymi jest zabronione.
|
6.10.
Przekształcenie lasu w
plantację
lub teren nieleśny
nie
powinno mieć miejsca, z
wyjątkiem
przypadków gdy:
a)
dotyczy bardzo
małej
powierzchni;
b) nie
odbywa się na
terenie
o wysokich
walorach
przyrodniczych
c)
przyniesie
oczywiste,
zasadnicze,
dodatkowe,
długoterminowe
korzyści
w ochronie terenu
certyfikowanej
jednostki leśnej
|
6.10.1. Przekształcenie lasu w użytek
nieleśny jest uzasadnione wyłącznie
procedurami ustanowionymi prawnie i
jeżeli służyć będzie
interesom kulturowym, krajobrazowym,
rekreacyjnym lub
naturalnym, oraz jednocześnie:
a)
dotyczy bardzo małej powierzchni;
b) nie odbywa się na terenie o
wysokich walorach przyrodniczych
c) przyniesie oczywiste, zasadnicze,
dodatkowe, długoterminowe
korzyści w ochronie
terenu objętego przekształceniem
|
6.10. Przekształcenie lasu na plantacje lub teren
nieleśny wyjątkowo może mieć miejsce gdy: dotyczy to małej powierzchni i nie
obejmuje obszarów o szczególnej wartości przyrodniczej i spowoduje oczywiste,
istotne, dodatkowe i długoterminowe korzyści dla terenu objętego ochroną.
|
6.10.1. Przekształcenie lasu w użytek
nieleśny jest dopuszczalne wyłącznie procedurami ustanowionymi prawnie i
tylko jeżeli służyć będzie interesom kulturowym, krajobrazowym, rekreacyjnym,
naturalnym lub społecznym.
6.10.2. Przekształcenie lasu w teren
nieleśny przez właściciela lub zarządzającego jest dopuszczalne tylko gdy spełnia
nastujące warunki:
a)
dotyczy powierzchni nie większej niż 5% powierzchni certyfikowanej (FMU) ORAZ,
b) nie obejmuje obszarów o
szczególnej wartości przyrodniczeji (HCV) ORAZ,
c) powoduje oczywiste, istotne,
dodatkowe i długoterminowe korzyści dla terenu objętego ochroną
|
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz